Jumaat, 4 Julai 2014

MENJADI KAYA ATAU KAYAP


Salam untuk semua, moga beroleh kebahagian di bulan mulia ini..

Pertama-tamanya mari kita sama-sama bersedekah pahala surah Al-Fatehah kepada kedua ibu bapa sama ada yang masih hidup mahupun yang telah mendahului kini..Insya-Allah..

Sejak akhir-akhir ini kita terbeban dengan pelbagai kenaikan harga barang-barangan keperluan sehingga kita berkeluh kesah dengan hal ini. Ada pelbagai "demonstrasi" diluar sana dibuat agar pihak berkenaan menurunkan harga barang. Gaji RM1000 hari ini bagai kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Malah diwar-warkan oleh media jika kita bergaji RM3000 dan duduk di kota besar maka kita dikelaskan sebagai "miskin"..

Amat kesian kepada kita terutamanya yang beragama Islam dan berbangsa meLAYU hidup terus-terusan sebagai bangsa kelas ketiga dibumi sendiri. Kita adalah "tuan" yang menumpang di rumah "hamba"nya. Maaf jika kata-kata ini menyentuh diri anda. Nasihat ini dituju khas untuk saya dan juga anda yang ingin "berUBAH"..

"Tuhan tidak akan mengubah hamba-NYA melainkan hamba itu sendiri mengubahnya"

Anda perlu menjadi KAYA atau terus KAYAP.. Ini pilihan anda.. Apa yang perlu kita buat untuk berUBAH??

Pertama-tamanya adalah UBAH persepsi kita tentang keKAYAan.. Bagaimana anda memandang keKAYAan itu maka itulah persepsi anda.. Duit bukan semata-mata menyumbang kepada keKAYAan..

Persepsi adalah apa yang anda fikir. Setiap apa yang kita fikir dan tumpukan perhatian akan menjadikan diri kita MAGNET kepada perkara tersebut. Jadi kita menjadi KAYA atau KAYAP adalah pilihan kita. Dua jawapan sahaja sama ada KAYA atau KAYAP..

Pilihan di tangan anda..

-Bersambung-

Yakin, Usaha, Pasrah..



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...