Khamis, 22 Ogos 2013

Yakin Kepada Allah



Salam sejahtera kepada semua moga dilimpahi rahmat daripada-Nya. Kepada-Nya kita datang kepada-Nya kita akan kembali. Dalam bulan mulia ini (syawal), kita dikejutkan dengan kisah-kisah sedih yang berlaku saban hari. Beberapa minggu yang lalu kejadian rumah terbakar pengasas Vida Beauty yang meragut nyawa 2 orang anaknya dan pembantunya. Baru beberapa hari dahulu, kejadian bas terjunam di laluan ke Genting Highland yang menyebabkan seramai 37 orang maut. Malah banyak lagi kejadian yang ngeri untuk ditatap dan dibaca di muka surat akhbar setiap hari dalam minggu ini..

Mari kita memohon keampuan kepada Allah dan merenung seketika amal kebajikan kita selama ini. Ramadan sudah berlalu, namun adakah kita masih berada di takuk lama apabila Syawal menjelma??

Adakah kita masih mempersalahkan tuhan dan orang lain kerana "kealpaan" diri kita sendiri??

Saya ini mengajak anda semua merenung seketika keyakinan kita kepada Allah. Pada level mana agaknya keyakinan itu??

Hadis Qudsi hadrat junjungan Nabi Muhammad SAW bersabda ertinya:
"Allah menyebut : Aku berada di atas sangkaan hamba-hamba-Ku dan Aku bersama mereka apabila mereka mengingati-Ku" ( Riwayat Muslim)

Kita cakap kita percaya kepada Allah tetapi kita tidak yakin dengan-Nya. Kita tidak lakukan hak-hak-Nya. Solat banyak tinggal, mengaji quran kurang, selawat tiada, malah kita makin jauh daripada-Nya..

Percaya dan Yakin adalah dua kata yang berbeza sama sekali. Percaya hanya sekadar luaran tetapi Yakin adalah dalamannya. Apa hati anda percaya belum tentu ia akan yakin..

Jadi mari kita ukur sejauh mana percaya dan yakin kita..

Moga anda dan saya menjadi HAMBA yang percaya dan yakin kepada-Nya..aminn..


Usaha, Tawakal, Berserah..







Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...