Rabu, 2 Oktober 2013

KEHEBATAN ALLAH


Salam hormat untuk semua moga dilimpahi aura positif dalam kehidupan seharian..

Pagi tadi dengan ceramah di tv3 tentang “pengalaman mendaki Gunung Everest”..

Keagungan Allah terlalu hebat hinggakan kita merasakan bertapa kita “kerdil” di bumi Allah ini. Kita dicipta oleh Allah dari “benih” yang hina tetapi diangkat darjat ke tahap yang tinggi menjadi “khalifah” untuk memakmurkan bumi Allah ini..

Penceramah merupakan seorang anak muda terpilih melihat keagungan Allah. Beliau terpilih untuk mendaki puncak tertinggi dunia. Satu pengalaman yang hebat sehingga sukar untuk digambarkan dengan kata-kata.

Beliau melihat kejadian malam dan siang silih berganti dalam satu masa yang sama. Ia seakan-akan berbentuk cincin bercahaya. Ketika berada dipuncak, beliau melihat permukaan bumi umpama hamparan permaidani berwarna putih bersih.

Dipuncak juga beliau berkongsi pengalaman dimana makanan dan minuman semuanya dalam keadaaan beku kecuali kurma nabi dan air zam-zam..

Ibn Abbas ketika ditanya mengenai minuman terbaik lalu dijawabnya air zam-zam. Riwayat hadis dari Ibn Abbas “ air zam-zam menurut apa yang diniat oleh peminumnya..”

Nabi Muhammad SAW bersabda “ rumah yang tiada kurma di dalamnya akan menyebabkan penghuninya kurang sihat..”

Begitulah pengalaman yang dapat beliau ceritakan malah banyak lagi sebenarnya. Saya titipkan sebahagian pengalaman beliau sebagai renungan untuk kita semua. Moga kita lebih bersyukur dengan apa yang kita ada dan bersabar dengan segala ujian dari Allah.

Islam telah mengariskan tatacara kehidupan yang jelas untuk menjadi ikutan setiap manusia. Seharusnya kita perlu sedaya upaya untuk mengamalkan segala ajaran Islam di dalam kehidupan.

Moga perkongsian ini mendapat manfaat kepada anda semua. Insya-ALLAH..


Yakin, Usaha, Pasrah..




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...