Isnin, 7 Oktober 2013

SENAMAN BAKAR LEMAK


Salam sejahtera untuk semua. Moga anda dikurniakan rezeki yang bertambah-tambah bagi setiap hari anda.

Tadi masa belek-belek majalah terjumpa satu tip berkenaan senaman untuk bakar lemak yang sesuai untuk para lelaki. Kita para lelaki jarang memberi perhatian kepada aspek ini jadi makin lama perut pun dah ke hadapan.

Jadi mari kita berubah sedikit demi sedikit untuk “membakar rentung” lemak-lemak di badan ini.

Antara senaman yang boleh diamalkan adalah:

Berjalan kaki
Kaedah untuk yang mula nak bersenam. Cara terbaik adalah dengan berjalan 10 000 langkah bersamaan 7 km (lebih kurang kut) boleh bakar lemak sebanyak 300-400 kalori.

Berlari
Berlari secara sederhana dan jangan terlalu lama kerana boleh menyebabkan kecederaan otot. Berlari selama sejam dengan kecepatan sederhana akan membakar lebih kurang 760 kalori.

Mendaki bukit
Baik untuk uji kekuatan otot kaki. Mendaki selama sejam bersamaan dengan membakar 530 kalori

Bermain badminton @ tenis
Otot paha, lengan, bahu dan pinggul bekerja serentak semasa aktiviti ini dijalankan. Cari pasangan untuk bermain yang berkemampau sama macam anda (takut nanti tercungap). Sejam bermain dapat membakar 780 kalori.

Regangan
Gerakkan kaki dan tangan selama setengah jam mampu mencegah kecederaan otot sebelum berolahraga.

Berenang
Semua bahagian otot bekerja semasa berenang terutama bahagian perut. Sejam bersamaan membakar 460 kalori.

Bola sepak
Ia cabar fizikal dan minda. Namun begitu ia berisiko untuk cedera. Sejam bersamaan membakar 700 kalori.

Angkat berat
Terbaik untuk membina otot tubuh dan meningkatkan kesihatan umum. Lakukan latihan regangan sebelum angkat berat dapat elak kecederaan. Lakukan bersama pakar untuk dapat hasil maksimum. Sejam bersamaan membakar 230 kalori.


Diharapakan dapat membantu mereka yang nak mula membakar lemak..


Yakin, Usaha, Pasrah..




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...