Salam sejahtera untuk semua.. Saya pancarkan
tenaga aura moga anda dilingkari aura positif senantiasa hendaknya..
Ada setengah daripada kita terutama yang
bekerja di kota-kota besar menganggap kerja adalah segala-galanya kepada
mereka. Hidup mereka adalah di tempat kerja dan rumah. Keseronokan yang diraih
bersama rakan-rakan sekerja di pejabat sudah dikira kehidupan sosial mereka.
Ini merupakan tanggapan yang amat tidak tepat.
Manusia yang normal perlu seimbangkan antara kerja dan kehidupan sosialnya
seperti beriadah bersama keluarga, bersenam dan sebagainya. Ini membuatkan anda menjadi pekerja yang sihat
dari segi fizikal, mental dan emosi.
Anda ada masalah untuk seimbangkannya?? Ayuh,
kali ini saya akan berikan beberapa tip ubtuk menghadapi situasi ini
antaranya:-
Bijak Kawal Kepentingan
Jika anda seorang pekerja di bawah selian yang
minima contohnya bekerja di rumah dan menghantar tugasan kepada bos melalui
email, anda mesti mempunyai lebih disiplin daripada mereka yang bekerja di
pejabat. Jangan terpengaruh dengan keadana sekeliling di rumah. Masa kerja
perlu ditetapkan. Tugasan perlu disiapkan segera dan dihantar kepada ketua.
Jangan selang-selikan dengan aktiviti di rumah seperti basuh baju. Memasak dan
sebagainya. Percayalah, jika anda lakukan begini kerja anda tidak siap malah
masa anda terbuang begitu sahaja. Jadi anda harus bijak kawal kepentingan.
Jauhkan Diri Daripada
Perkara Tidak Penting
Masa untuk bersuka ria mungkin sudah berlalu. Usia
semakin meningkat dan ini adalah masa untuk anda lebih serius pada perkara yang
penting. Jauhi perkara kurang penting. Apabila anda terlalu banyak membabitkan
diri dengan perkara tidak penting, ia akan mengambil masa berkualiti anda untuk
melakukan aktiviti yang lebih bermanfaat. Elakkan terlalu suka melepak bersama
rakan di kedai mamak selepas waktu kerja. Sesekali tidak mengapa tetapi jangan
biasakan. Tukarkan aktiviti melepak kepada aktiviti kecegasan seperti bersenam
bersama rakan untuk menyihatkan kesihatan anda.
Jangan Tinggalkan Hobi
Ramai antara kita akan tinggalkan hobi apabila
sibuk dengan pekerjaan masing-masing. Ini yang anda sering lakukan. Melupakan hobi
yang akan memberi kesan kepada kehidupan sosial anda. Kehidupan menjadi semakin
bosan dan rakan-rakan bersama anda sangat terhad. Jadi realisasikan hobi anda
dihujung minggu secara berkala. Kehidupan semakin berwarna-warni. Percaya atau
tidak, kejayaan kehidupan sosial anda dengan cara yang terbaik akan
mengurangkan tekanan di pejabat. Jadi jangan pandang remah dengan hobi anda.
Cuba Berkata Tidak
Sesekali jangan mudah berkata ya kepada
kerja-kerja yang bukan menjadi tanggunjawab anda sehingga mengganggu waktu
peribadi anda. Anda perlu berkata tidak secara tegas. Tetapi jangan pulak
sering berkata tidak untuk sesuatu tugasan yang diberikan kepada anda kerana
nanti anda akan dicap sebagai “pekerja berat tulang”. Tidak salah tolong
menolong sesekali tugasan orang lain tetapi harus berpada-pada. Jangan sehingga
anda mengabaikan waktu untuk bersosial.
Lakukan Yang Terbaik
Apa juga tugasan yang diberikan kepada anda
lakukan dengan sehabis baik. Yang penting anda ikhlas melakukan kerja yang
diamanahkan. Jika anda ikhlas maka dengan sendirinya tugasan itu akan mudah
disiapkan. Hati anda pun tidak akan sakit.
Jangan jadikan tugasan yang diberi sebagai beban kepada anda.
Moga tip-tip di atas dapat memberi anda sedikit panduan moga anda beroleh kejayaan di dalam kehidupan seharian anda..
Usaha, Pasrah, Tawakal..
Tiada ulasan:
Catat Ulasan